2008. május 2., péntek

Realtime 3D is a poetic technology?

Címben a lényeg, a kérdés ami régóta foglalkoztat.

A szerepjáték mint olyan a történetmesélésről (is) szól, viszont ezt megjeleníteni egy játékban - főleg egy mmo-ban - nem triviális feladat.
A történetmesélés önmagában persze még nem kihívás, az ember berak egy narrátor karaktert vagy átvezető animációkat aztán elmegy aludni, hisz a játékos tudni fogja, hogy éppen mi miért történik és ez a fejlesztőnek elég. Ebből az egyszerű felállásból éppen csak az hiányzik ami a klasszikus szerepjátékok sajátja: a beleélés. A karakterek megmaradnak üres pixelhalmoknak amik lemészárolják egymást a mészárlás után meg kapnak egy animot ami megindokolja a következő hentelést. Hm... senkinek nem tűnt fel, hogy érzelmeket kéne ábrázolni!? Nem csak egy-egy videóban hanem a játék egésze alatt, példának okáért a karakter hiába kerül morális válságba amikor megtudja, hogy az anyját megszállta a főgonosz és ezért meg kell ölnie ha a játékos ennek hatására csak azon kezd el filózni, hogy vajh milyen fegyverrel/spellel lenne érdemes nekimenni és ha leüti mennyi xp-t fog kapni. A játékosnak végig éreznie kellene a tetteinek súlyát és a karaktere érzelmeit!

Egy asztalt körbeülve a kalandemester dolga a hangulat megteremtése és a folytonos beleélés fenntartása, igazából ez annyira alapvető, hogy bele sem gondol az ember, de mi a helyzet egy crpg/mmorpg esetében? A kalandmester szerepét egy gép veszi át. És itt most egy kitérő a múltba.
A crpg öreg műfaj, valahol a 15px-es karaktereknél leledzik a gyökere. Ez a kor igen becsülendő csak az az egy baj van vele, hogy a szűk technikai lehetőségek megteremtették azt a rossz szokást miszerint a mesélés csak elmesélő jelleggel működik. Vissza a mába.
Manapság viszont már minden adott ahhoz, hogy - ha kell vér és verejték árán - hangulatokat mutassunk be egy játékban, hogy a játékosban érzelmeket váltsunk ki és megteremtsük a valódi beleélés lehetőségét.
De ha ezt meg lehet csinálni miért nem teszik a nagy cégek? Nem éri meg? A játékosok részéről nincs igény erre? Nem akarnak kísérletezni? Esetleg a 3D-t mégsem lehet költői eszközként használni?

Nektek mi a véleményetek erről?

11 megjegyzés:

Névtelen írta...

Érdekes kérdés. Az emberek butulnak, igy elég nekik az agyatlan mészárlás. A cégek meg kidobnak inkább több játékot, minthogy 1 jo legyen. De nemtom.

by Mukievil

Névtelen írta...

NwN-en jó rendszere van a mesélésnek,
adott a KM karakter, seho' sem lehet meglátni, csak ha ő megjelenik, bárkibe belebújhat és irányíthatja beszéltetheti. Van egy szép kis eszköztára amibe minden ott leledzik, hullák, vizuális effektek stbstbstb
ezeket jól használva már meg lehet közelíteni az asztali játék feelingjét.

A'Csi írta...

Viszont ahogy te is említetted NwN-ben van egy mesélő, tehát egészen más kategóriát képvisel mint amiről én fentebb elmélkedtem.

Névtelen írta...

nagyon minimális a manapság fellelhető mmo játékokban a KMek általi interakció. (talán azért mert eszméletlen emberállományra lenne szükség akik mindezt beleéléssel jól felügyelnék.
Több mmorpgvel játszottam, játszok. jelenlegi (worldofwarcraft) pályafutásomban találkoztam először ilyennel, az is csupán egy unatkozó GM volt aki csoportunkkal egy instance alkalmából szórakozott, szórakoztatott azáltal hogy a megszokott harcok és menetelés közben új featuringként megjelent és RPs környezetté varázsolta az unalmas "farmolást".
Konkrétan az objektum főbossaként kiugrott egy sarok mögül és nagyon jól körítve előadta hogy a behatoló szektánk ellen újabb védelemi verziókat dolgozott ki, így nehezebb lett takarítás de bónusz tárgyakat is kaptunk a végén. Mindezt profi RPs szöveggel mintegy betekintést nyújtott hogy pl mi lappanghat a bázisuk életében ha mi nem vagyunk ott, meg ilyenek.
No az élmény volt (és ha jól érzem utánozhatatlan :D )

Utólag értesült a Guildmasterünk hogy a blizzard az unatkozó GMet megrovásban részesítette a játékmenetbe való beleszólása miatt, hát lett nem kis flame a fórumon, mert mi nagyon élveztük.

Névtelen írta...

Én nem tudom, hogy hogyan lehetne ezt emberi-KMi beavatkozás nélkül megoldani. Mert a gép véges számú lehetőség közül tud csak válogatni, legfeljebb a randomizálás és feltételrendszerek, scriptek útján ezt lehet színesíteni - ez azért megoldható, de ha sok is a lehetőség, véges a variációk száma (persze egy mmo-ban lehet, hogy 6 milliárd+1 variáció már elegendő - de ezt azért bele is kell programozni ám rendesen a gámába!)

A másik kérdés, hogy a JK adott szituációra adott reakcióit hogyan befolyásolnád? Feljönne egy szituáció/karakter jellem/stb. függő gyorsmenü hogy most a. meglepődsz b. felkacagsz c... ?? Vagy megmaradna esetleg a szabad cselekvés lehetősége és csak a játékoson múlna mennyire játsza ki a karaktert? (pl. a főgonosz+mutter (meg a rossz rpg-s) példánál maradva: a Rend-Élet jellemű főhős győzelmi szambát jár a gőzölgő hulla felett)

Névtelen írta...

A Mass Effect-ben már kísérleteznek az érzelmek megjelenítésével. Sokan nagyon megszerették azt a játékot! Szóval szerintem lenne rá igény csak, hát a korlátolt emberek nem tudják, hogy még mi mindent lehet kihozni a játékokból, ezért megelégednek az egyik nagy cég legújabb játékával is... Olyan animációs megoldásról ( http://www.naturalmotion.com/euphoria.htm ) is tudok aminek köszönhetően valós időben reagál a karakter eseményekre, viselkedésekre és nem feltétlen előre rögzített statikus animációval, hanem a körülményekhez igazodó valós időben szimulált reakcióval. Ez már nagy lépés az érzelmek felé. Ezt arcmozgásokra is le lehetne programozni... Persze mindennek ára is van...

Névtelen írta...

A jó cRPGékel találkozik még az ember, de valóban élő atmoszférávla egy mmoban? Én még nem találkoztam... 1.sorban rá kellene szedni az embereket hogy mmorpghez úgy áljanak hozzá min az asztali RPGhez(méltóan!),"világban" komunikáljanak a "világhoz méltóan" pl: ha bejön a kocsmába egy ork karakter, akkor alapból cinkeljék a szaga végett amiből jó kocsmai verekedés keveredik, kocsmáros meg fogja a fejét a károk végett. Lehessen indítani PL:kocsmáros karaktert aki olyas fajta "simses" figura kocsmáját menedzseli kalandozókat fogad fel, hogy szabotálja a másik kocsmát vagy hozza el a szomszéd városból a sörhordókat, és a karakterek formálják a világot.
Szép álmok...
Jack Download

UI.: mi lett a ShadowRun-ból ekkora nevet legyalázni G'ciMikro"os...

Névtelen írta...

Bocs a hosszú és off kommenttel (3 hónap csúszással)!

Megjegyezném, hogy a sok netes MMORPG valójában egyszerű hack&slash csak rágyúrtak a grafikára, skillekre, meg lehet gyártani cuccokat is... Így az "rpg"-hez nem sok köze van, hisz hogy ki mennyire szerepjátszik az ízlés dolga, de a sok vérpistike úgyis kiröhögi.

Az érzelmek egyelőre szerintem nem túl megvalósíthatóak, legalábbis nem annyira összetetten vagy egyszerűen, hogy ne terhelné le a rendszert.

Egy egyszerűbb megoldás lenne mondjuk a karakter jellemét egy két tengelyű koordinátán ábrázolni (vagy valami std pszihológia szerint vagy mondjuk az élet-halál, rend-káosz, ha már ... ), és ezt a küldik (is) befolyásolhatnák. Lenne még külön egy változó, a "stabilitás", ami ilyen "fun factor" lenne. Pl.: gonosz mutter megölése: jó jellemű karakternél "megölöd" opcióra leesne a stabilitás, esetleg csúszna a jó jellem a rossz felé. Gonosz jellemnél semmi változás, a gonosz tulajdonság kapna mondjuk +10et...

Alacsony stabilitásnál mehetne a karakter berzerk módba, nem hajlandó küldizni, vagy félrevonul sírdogálni :D

kicsy írta...

A jellemek jelenleg pontosan így vannak elképzelve :)

Névtelen írta...

Kotor 1-2 mass effect. nagyon tetszett mind2 játék főleg a kotor az a játék utánozhatatlan élmény volt. sok interakcio sok kombináció és rengeteg lehetőség. valami olyanra kéne megoldani az njk-at. viszont a kalandok folyamatos kreálásához kerítenék a helyetekben néhány szerepjáték veterán km-et és amikor tudnak csinálnak missziokat stb. az ork szaga például vagy valamiféle zavaro tényező ami miatt a karakter ellenséges interakcióba bonyolódna valamiféle inger mutatóval oldanám meg és valamilyen tulajdonsággal(akaraterő) tovább ki lehet birni az esetleges zavaró elemet. az életerő mutató és csak a létfontosságu dolgokat tenném ki az alap interfaceba mert szerintem jobban beleélheti magát az ember aki pedig akarja kirakhatja a többit is. a mass effecttel az a baj hogy azon a játékon tobb százan dolgoztak és a legjobb technologiával. by Chem

Névtelen írta...

és épp emiatt lesz sokkal nehezebb nektek kidolgozni az érzelmeket. ez az elobbirol lemaradt.:D chem